תוכנית ההכשרה בפסיכותרפיה פסיכדלית

אוניברסיטת רייכמן, מכון האקומי ישראל ו-MAPS Israel

RU-Sagol-logo-heb-blue

על התוכנית

תכנית ההכשרה בפסיכותרפיה פסיכדלית תציג את תחום הפסיכותרפיה משולבת חומרים משני תודעה, תעמיק לפיתוח איכויות נוכחות הנלמדות מעבודה זו ותקנה כלים תיאורטים וקלינים להבנת התחום המחקרי והטיפולי החוקי ולאינטגרציה מטיבה של חוויות במצבי תודעה חלופיים. האוריינטציה הנלמדת בתוכנית מציעה פרספקטיבה רחבה לחשיבה והבנה של חומרים פסיכדליים ורואה בהם כפותחים שער רחב לעולם הנפש והתודעה.  התכנית מבקשת להנגיש ידע רחב אודות מרחבי התודעה שנפתחים תחת השימוש בחומרים אלו ואת אופני העבודה הבסיסיים המתאימים ומשותפים לעבודה עם החומרים השונים.

לתחום זה שורשים עתיקים בתרבויות שבטיות, בעיקר במרכז ודרום אמריקה, אך הוא נמצא בשלבי התפתחות ושילוב ראשוניים בתוך מערכות בריאות הנפש המערביות. החומר הפסיכדלי היחיד שחוקי לשימוש במערכת הבריאות הישראלית הינו קטמין. בשנים האחרונות התגברו המודעות וההבנה שיש צורך בפסיכותרפיה מלווה לטיפול בקטאמין וכיום הוא מוצע במספר בתי חולים ומרפאות פרטיות. חומרים פסיכדליים נוספים הנמצאים במחקר מתקדם הינם MDMA ופסילוסיבין והתכנית מציעה למידה משמעותית של שילובם לצד פסיכותרפיה לקראת חוקיות עתידית ולעבודה במחקרים. 

תכנית ההכשרה הינה שלב ראשון של היכרות עם עבודה טיפולית בסיוע חומרים משני תודעה. בסיום שלב זה, בוגרי התכנית אינם מוסמכים לטפל באמצעות חומרים משני-תודעה. על מנת לרכוש את המיומנות והניסיון הדרושים לצורך טיפול בסיוע חומרים, יש לעבור הכשרה מעשית, הכוללת עבודה טיפולית תחת הדרכה. הכשרה כזו, אפשרית באמצעות השתלבות במרפאות המעניקות טיפולים מבוססי קטמין ו/או בשדה המחקרי בו נעשית עבודה טיפולית בסיוע משני תודעה נוספים שאינם חוקיים מחוץ למסגרת המחקר.

מטרות התכנית:

  • הנגשת ידע אודות חומרים משני תודעה והבנת המרחבים התודעתיים הנפתחים תחת שימוש בחומרים אלו. להבנה זו השפעה על אופן ההתייחסות שלנו לנפש האדם מעבר להקשר הספציפי של חומרים משני תודעה והלמידה בתכנית מאפשרת העמקה לתהליכים טיפוליים משמעותיים ללא שילוב חומרים משני תודעה.
  • הקניית עקרונות בסיסיים וטכניקות עבודה בסיסיות לעבודת פסיכותרפיה משולבת חומרים משני תודעה בשדה המחקרי בישראל ובעולם ולאלו שישתלבו בשדה הטיפול בקטמין. 
  • אינטגרציה של חוויות פסיכדליות – הנגשת ידע התומך בהפחתת נזק וביצירת פוטנציאל טיפולי מיטיב וזאת על ידי הבנה ואינטגרציה של חוויות פסיכדליות של מטופלים/ות המתנסים/ות בחומרי אלו מחוץ לחדר הטיפולים.

מסורות החוכמה הגלובליות הקשורות לחקר והרחבת התודעה (בודהיזם, פסיכולוגיה טרנספרסונלית, שמאניזם, פסיכולוגיה ארכיטיפית, עבודת נשמה בטבע וכו') ממלאות תפקיד בבסיס התיאורטי של תוכנית הלימודים. בהתאם, אופי הלימוד בהכשרה הינו רב ממדי ומבוסס על הרצאות תיאורטיות בשילוב לימוד ותרגולים חוויתיים המאפשרים העמקה לעולם הפנימי עליו מתבסס הטיפול הפסיכדלי. הלימוד מזמין את המשתתפים/ות לתוך תהליך חוויתי שמטרתו לחשוף את ממדי תודעה השונים ולהנגיש צורות עבודה שונות המתאימות לתחום.

מחקר

ההכשרה מתקיימת כחלק ממחקר שהינו שיתוף פעולה של מרכז סגול למוח ותודעה היושב בבית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטת רייכמן, מכון האקומי ישראל ו-MAPS Israel. משתתפי ומשתתפות התוכנית יקחו חלק במילוי שאלונים וראיונות אישיים בשלב ההרשמה, לאורך ההכשרה ובסיומה. (עד סה״כ של 3 שעות במהלך שנת הלימודים).

תכני ההכשרה

  • הכרת מקורותיו ההיסטוריים והתרבותיים של עולם הפסיכותרפיה הפסיכדלית.
  • הכרות והעמקה של עקרונות הבסיס של פסיכותרפיה אינטגרטיבית (גוף-נפש-רוח).    
  • הבנת תהליכי עומק של הנפש מפרספקטיבות ארכיטיפיות ורוחניות.
  • פיתוח נוכחות טיפולית התומכת בעבודת הפסיכותרפיה הפסיכדלית.
  • הקניית כלים וגישות עבודה קליניים לעבודה טיפולית חוקית או מחקרית עם חומרים משני תודעה.
  • הבנת המושגים ״סט״ ו״סטינג״ בשדה הפסיכדלי מפרספקטיבות רב-תרבותיות וקליניות.
  • למידת פסיכותרפיה משולבת קטמין כמו גם למידת הפסיכותרפיה המומלצת למחקרים המשלבים MDMA ופסילוסיבין. 
  • הבנת האתיקה המקצועית של טיפול משולב חומרים משני תודעה. 
  • היכרות עם מנגנונים מוחיים בבסיס ההשפעות של טיפול עם חומרים פסיכדליים.
  • יצירת קהילה מקצועית חוקרת ותומכת לאנשי ונשות טיפול בתחום המחקר והטיפול החוקי בפסיכותרפיה פסיכדלית. 

הכשרה זו אינה קורס הסמכה למתן טיפול פסיכדלי. נכון לעכשיו, אין תקני הסמכה לאף טיפול בסיוע משני תודעה, וזאת בהתחשב בסטטוס המחקרי של MDMA ו-פסילוסיבין שלא אושרו על ידי ה-FDA או רשות רגולטורית כלשהי ועדיין אינם חוקיים בישראל.

כמו כן, אין ערובה בנוגע לדרישות ההסמכה הספציפיות לספקי שירותי הבריאות במידה ויאושרו תרופות פסיכדליות, וזאת בהתחשב באי הוודאות של התהליך הרגולטורי ועיתויו. בנוסף, עשוי להיות עיכוב משמעותי ואין ערובה להזדמנויות לתרגל טיפול בעזרת חומרים משני תודעה במחקרים ו/או בפרקטיקה הקלינית במידה ויאושר טיפול זה במערך בריאות הנפש הציבורי. הטיפול בקטמין אמנם חוקי, אך אין מסלול הסמכה ייעודי שהתווה משרד הבריאות לשימוש בו בהקשר פסיכדלי.

מבנה ההכשרה

ההכשרה כוללת 26 מפגשים בימי רביעי בשעות 17:00-20:30 וריטריט בן 5 ימים שיתקיים בבית אורן, בין התאריכים 25-29.3.2025. סיום ההכשרה מקנה תעודה מטעם אוניברסיטת רייכמן, מכון האקומי ו-MAPS Israel.  

ההכשרה תתקיים במכון האקומי ישראל (רחוב הנגר 24, הוד השרון) ותחל ב- 30.10.24.

שכר הלימוד: 10800 ש״ח (ועוד כ-2500 ש״ח עבור לינה וארוחות בריטריט). 

ההכשרה אינה כוללת שימוש בחומרים משני תודעה וקיים איסור מוחלט על השימוש בהם במהלכה. 

דרישות הקבלה לתוכנית

בעלי/ות תואר שני טיפולי עם שנתיים ניסיון בפסיכותרפיה פרטנית מהמקצועות הבאים: עובדים סוציאליים. פסיכולוגיים קליניים, פסיכיאטרים מומחים או מתמחים בפסיכיאטריה. פסיכולוגים שיקומיים, חינוכיים, רפואיים והתפתחותיים, מטפלים באמנות בעלי/ות תואר שני, בוגרי/ות תוכניות תואר שני בפסיכותרפיה בארץ או בחו״ל. 

בהתאם לסטטוס החוקי של חומרים אלו אנו מבקשים להציב גבולות ברורים למשתתפי התוכנית. אנו דורשים ממשתתפי התוכנית להתחייב כי לא יציעו פסיכותרפיה משולבת משני תודעה במסגרת שאינה מחקרית ו/או חוקית ויתחייבו לקוד האתי של מכון האקומי

לפרטים נוספים ויצירת קשר, ניתן לפנות במייל לכתובת: psychedelicTherapy.Sagol@runi.ac.il